Dag 9 - 27 jul

27 juli 2022 - Telegraph Cove, Canada

Vanochtend vroeg (6.00) naar Port McNeill gereden om daar aan boord te gaan van een klein bootje (12man) die ons gedurende de dag langs verschillende locaties zou varen om wildlife te spotten. De hoofdatractie zou een ‘sighting’ van een grizzlybeer moeten worden. Nadat we een paar dagen al een paar zwarte beren gezien hadden is dit nog het enige dier op onze ‘vinklijst’ die open staat (van dieren in Noord-Amerika).

Onderweg kwamen we al een otter en een paar dolfijnen tegen, waar we niet eens meer voor stopten. Voor een groep orka’s stopten we gelukkig wel. Blijven prachtige dieren om te zien. Na een kleine 3uur op het water waren we een heel eind Knight Inlet ingevaren. Hier stapten we over op een klein bootje om verder langs de oever te speuren. Er zou ergens een slapende beer te zien moeten zijn, maar helaas. Weer terug op de grote boot kwam er een rapport binnen dat een moederbeer met haar jong gezien was (alle schippers communiceren via de radio door waar wildlife te vinden is). Dus in volle vaart die kant op en jawel hoor, een moeder grizzly met haar jong op de oever! Echt een fantastisch schouwspel. Totaal niet gehinderd door ons gingen ze gewoon lekker hun gang. Ze waren zo lang bezig dat wij zelfs in de boot rustig hebben kunnen lunchen met uitzicht op deze twee. Na de lunch begon te weg terug met het idee om wat sealife te gaan spotten. Op dit punt waren we overigens de tel kwijt van het aantal zeehonden die we gezien hadden. Bij een inham toch even naar binnen gevaren en jawel, een beer dicht bij het water. We zijn zelfs even aangemeerd bij een steiger om iedereen een goed uitzicht te geven. Mooi om te zien hoe deze beer verkoeling zocht in het water en tegelijkertijd naar zalm aan het vissen was.

Enfin, en weer door, want er was een walvis gespot in de buurt 😉.

Op de plek aangekomen werd de boot weer stilgelegd en een paar minuten laten dook hij (of zij) bij ons in de buurt op (dit was echt onze geluksdag!). De excursie zouden we afsluiten met een bezoek aan een cultureel centrum van de ‘first nations’. Op weg daar naar toe kwamen we weer orka’s tegen, een zeeleeuw, de nodige adelaars en een paar otters.

In het cultureel centrum werd ons nog het een en ander uitgelegd over de ‘first nations’ in Canada. Een verhaal dat we in europa (in Nederland) eigenlijk niet goed kennen. Onze beide gidsen waren ‘first nation’ of in elk geval gedeeltelijk, mede dat maakte het verhaal wel boeiend.

Daarmee was de excursie voor vandaag afgelopen en rond 17.00 kwamen we weer terug in de haven waar we vanochtend begonnen waren. In de buurt maar meteen een hapje gegeten (voor het eerst sinds lange tijd geen vis). Op de terugweg naar huis de auto volgetankt voor de rit van morgen. Nog een paar herten ontweken (vandaar dat je hier maar 30km/u mag 😉). Morgen rijden we weer terug naar het zuiden. Hopelijk hebben we in dat hotel wel wifi, dan kunnen de afgelopen twee dagen gepost worden 😉.