Get lucky

9 januari 2019 - Aoraki Mount Cook Village, Nieuw-Zeeland

Andrea schreef gisteren (eigenlijk vanochtend) al over de cadeautjes die we hebben mogen krijgen. Vandaag was niet anders! Er was al voorspeld dat het weer vandaag zou omslaan, we wisten alleen niet wanneer (voor zover je dat überhaupt kan voorspellen in de bergen).

Vanochtend eerst maar eens uitgeslapen, de wekker ging pas om 8.00 😉. Tijdens ons heerlijke ontbijt werden we al getrakteerd op mooie uitzichten op Mt. Cook in de zon!! Om 10.30 melden we ons bij de Activity desk in ons hotel voor de excursie die vandaag geboekt was voor ons. We werden met de bus naar lake Tasman gebracht (ok, in de buurt, we moesten nog een halfuurtje lopen). Van daaruit stapten we aan boord van een klein bootje dat ons rond zou varen op lake Tasman, langs ijsbergen af naar de Tasman gletsjer.

De Tasman gletsjer is de grootste gletsjer van Nieuw Zeeland, maar smelt in rap tempo, zo’n 250m per jaar. Twintig jaar geleden bestond het meer nog niet, nu is het een meer van 5km! De totale gletsjer is nu nog 25km lang, dus over 100 jaar is deze (in dit tempo) verdwenen. Overigens is dit jammer genoeg niet de enige, de voorspelling is nu dat er over 100jaar geen één van de honderden gletsjers hier in Nieuw Zeeland nog bestaat 😬.

Op het meer (met een watertemperatuur van 4graden) zijn we dicht langs ijsbergen gevaren, deze mogen aanraken, wat ijs ervan halen (heel helder!) en mogen opeten 😋😉. Daarna dus zo dicht als veilig was bij de gletsjer wezen kijken, hoewel we deze in Alaska natuurlijk ook gezien hebben blijft het toch zeer indrukwekkend.

Daarna mochten we dezelfde weg weer terug en rond 14.00 zaten we lekker te lunchen in ons hotel. Het weer was nog steeds heel erg mooi (ok, je kon zien dat er iets in de lucht hing), dus besloten we toch nog maar een “kleinere” wandeling van 2-3uur naar een uitkijkpunt. Dit was nog een erg leuke wandeling, hoewel we op de top van dit uitkijkpunt al behoorlijk wegwaaiden. Toch konden we nog lekker in het zonnetje naar ons hotel teruglopen, waar we 1,5uur nadat we vertrokken waren weer aankwamen (hoezo een wandeling van 2-3uur 💪😉).

Al met al mooi op tijd, want nog geen halfuur later begon het hier met regenen en het ziet er naar uit dat dit nog wel even doorgaat.

Morgen onze laatste grote reisdag (vlucht naar huis natuurlijk niet meegerekend 😉), een autorit van 5uur rijtijd. Dus weer op tijd op, de wekker gaat rond 6.30 zodat we rond 8.00 de rit naar Akaroa kunnen gaan beginnen.