Let’s wine and dine and talk about....

27 december 2018 - Martinborough, Nieuw-Zeeland

Op de voorhand mijn excuses voor de taal- en spelfouten, typo’s in het blog van vandaag.

Vandaag zijn we naar Martinborough gereden, een bekend wijnbouwgebied op het noordereiland. Een ritje van “slechts” 3,5uur. Ondanks dat we vanochtend op tijd (8.15) waren vertrokken kwamen we om 13.00 aan in Martinborough. We hadden voornamelijk “snelwegen” of State Highways zoals ze hier heten, maar een SH is in het gunstigste geval vergelijkbaar met een 80km/u weg in Nederland (alleen mag je hier 100km/u). Enfin, om 13.20 zouden we worden opgehaald voor onze wijnexcursie, dus we hadden wat minder tijd over dan dat we gewild hadden. Wel hadden we het geluk dat we meteen konden inchecken in ons hotel, The Martinborough Hotel, echt een geweldige plek.

We werden opgehaald in een luxe (Mercedes) bus die ons naar 4 verschillende wijngaarden in de omgeving zou brengen om daar de wijn te proeven. Deze regio staat bekend om haar Pinor Noir, een druif die ik hier bijzonder heb weten te waarderen 😉.

De eerste wijngaard (Colombo) was van een Duitser die hier naar toe was gegaan om wijn te verbouwen, daar hebben we de eerste 6 lekkere wijnen uit deze omgeving mogen proeven. Daarna door naar Te Kairanga wines, een iets commerciëlere wijngaard, met niet minder lekkere wijnen 😉. Ook de gin die even verderop gestookt werd smaakte prima. Wijngaard nummer 3 was Palliser, hier heb ik zowaar Andrea aan de Sauvignon Blanc weten te krijgen.. of te wel “a saaaaave” zoals ze dat hier een beetje (naar mijn mening) oneerbiedig zeggen. De laatste wijngaard was Tiwaiwaka Wines, deze was weer wat kleinschaliger, hier hebben we de laatste 4 Pinot Noirs mogen proeven. Daarna zijn we weer keurig naar ons hotel gebracht en nadat we naar onze kamer waren gekropen konden we even bijkomen van al deze inspanning 😉

Na een beetje bijgekomen te zijn, zijn we even buiten het hotel geweest om, jawel, een flesje Palliser Sav te kopen (ben benieuwd of deze Nederland haalt 😉), daarna bij ons hotel, onder het genot van een wijntje een lekker hapje gegeten..

Nu weer terug op onze kamer...gelukkig hebben we morgen maar een kort ritje naar Wellington 😄