You can be my queen if you know what I mean...

6 januari 2019 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Vanmiddag zijn we aangekomen in Queenstown. Nadat we vanochtend redelijk op tijd waren opgestaan en tot de conclusie waren gekomen dat er geen stroom was (eerste keer deze vakantie) zijn we na het ontbijt maar weer eens in de auto gestapt. Helaas was het mooie weer weer eventjes op, dus moesten we onze plannen voor wat we onderweg gingen doen toch maar weer bijstellen.

De eerste stop was een vogelreservaat in Te Anau. Hier loopt de zeldzame Takahe (of te wel de door mij (Mark) gedoopte “blauwe kip” 😉). Het verhaal achter deze vogel is overigens best interessant, ze dachten dat deze vogel uitgestorven was totdat ze in 1948 er ineens weer een paar vonden.

Veel vogels hebben het hier overigens zwaar want voor de komst van de Maori en de blanken waren er geen zoogdieren (anders dan 4 soorten vleermuis) in Nieuw Zeeland te vinden. De vogels hebben zich dus met name geëvolueerd om zich te verdedigen tegen andere vogels en dus niet tegen ratten, muizen en ander ongedierte (sommige vogels, zoals de Takahe kunnen niet vliegen en maken dus geen schijn van kans).

Nu we toch bezig zijn met de introductie van dieren die we niet kennen, stel ik jullie graag voor aan de zandvlieg. Dit leuke beestje is een soort van fruitvliegje “on steriods”, 2 misschien 3x zo groot, of te wel kleiner dan een speldenknop. Je ziet ze nauwelijks, je hoort ze niet, maar.... ze steken!!! Een groep van deze bloedzuigertjes merk je meestal net iets te laat op. Gelukkig is DEET ook hier erg effectief en anders is er Nestosyl zalf voor als je toch gestoken bent. Vooralsnog zijn we ze voornamelijk in het zuiden en westen van het zuidereiland tegengekomen en valt de “schade” nog mee.

Maar goed, we dwalen af, de Takahe dus, een bijzondere vogel. Op dezelfde plek hebben we nog wat eenden en andere vogels (parkieten, die op een eiland 800km verderop thuishoren) gevoerd en toen was het op naar Queenstown. Onderweg nog een paar keer gestopt, maar het bleef helaas regenen. Iets na 14.00 waren we bij onze nieuwe accommodatie. Daar zijn we een paar uur even een beetje bijgekomen. In de namiddag hield het op met regenen en toen zijn we Queenstown in gegaan. Heerlijk gegeten in een Chinees restaurant (Chinees in het buitenland is altijd leuk, want dan zie je dus hoe Nederlands onze “chinees” eigenlijk is 😉).

Morgen gaan we kijken wat hier in de buurt kunnen doen.  Aangezien Queenstown de “adventure capital of the world” genoemd wordt, moet dat wel goedkomen 😉