Guess who’s back 😉

5 januari 2019 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

We zijn er weer 😉, in Te Anau deze keer, waar we de nacht gaan doorbrengen in een voormalig klooster.. maar daarover straks meer.

Gisteren mochten we weer eens op tijd op, want we hadden meer dan 4,5uur rijden voor de boeg. Na een niet al te relaxed ontbijt (veel amerikanen, het blijft luidruchtig volk...... een beetje zoals hun president 😉), stapten we rond 8.30 in de auto voor onze reis naar de Milford Sound. Na een paar noodzakelijke stops voor koffie, toilet en lunch kwamen we rond 12.30 bij Te Anau (inderdaad, daar waar we nu zitten). Vanaf daar is het nog 120km, of te wel 2uur rijden naar de Milford Sound terminal (dus dan weet je het wel). Onderweg veel slingerweggetjes, hele mooie uitzichten en een tunnel van 1,2km die zo smal is dat het om en om een éénrichtingsverkeer is.

Aangekomen bij de terminal hebben we ons keurig gemeld en een uurtje later mochten we dan aan boord van het schip dat ons door de Milford Sound zou varen en waar we de nacht (in het fjord) zouden doorbrengen.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat we allebei een beetje zenuwachtig waren. Van alle vervoersmiddelen die er zijn heb ik het het minste op schepen (en al helemaal als ik er een nacht op moet doorbrengen), en Andrea is niet zo’n fan van slapen in kleine ruimtes. Maar toen we eenmaal onze eigen cabine hadden gezien waren we allebei meteen opgelucht. Een (voor een schip) vrij ruime kamer met een eigen badkamer met douche en toilet. Vanuit het bed keek je uit twee grote ramen naar buiten, waar we de meest fantastische uitzichten hebben gezien.

Nadat we onze cabine hadden geïnspecteerd was het schip al bij de eerste attractie aangekomen, een waterval (een van de zeer velen die in het fjord  uitkomen). De schipper vond het leuk om zijn schip zo ongeveer onder de waterval te varen, dus iedereen die voorop het dek stond (wij dus 😉), kreeg een eerste douche. Nadat we ongeveer 2uur hadden gevaren, genoten hadden van de mooie uitzichten, watervallen en zeehonden, gooiden we het anker uit en kon je gaan kajakken, met de “tender” (bij-bootje) mee of gaan zwemmen (no way!!). Sportief als wij zijn, zijn we met de tender meegegaan en hebben ons rustig laten rondvaren. Onderweg nog gezellig gesproken met een van de bemanningsleden (jonge vent), die nog niet lang gelden Europa had bezocht (maar niet in Nederland was geweest).

Teruggekomen op het schip was het eerst tijd voor een biertje en daarna tijd voor onze 3 gangen avondmaaltijd. Als eerste een salade van kreeft (deze hadden ze dezelfde ochtend in het fjord gevangen), daarna vis en een geweldig lekker toetje.

Daarna kon je nog lekker blijven hangen, maar voor ons was de koek op en zijn naar onze cabine gegaan... we zijn met een fantastisch uitzicht in slaap gevallen!!

Vanochtend werden we rond 6.30 wakker..en om 6.40 begon het schip al weer te varen naar de plek waar we zouden gaan ontbijten. Net voor het ontbijt weer een zeehonden kolonie gezien, dit keer met jonkies!!  Na het ontbijt nog naar een paar plekken gevaren die we de vorige dag nog niet hadden gezien en werden de vallen met kreeften omhoog gehaald voor de avondmaaltijd van de volgende groep. Om 9.30 kwamen we weer terug in de haven en was deze fantastische excursie afgelopen.

Nadat we weer even moesten wennen aan vaste grond onder onze voeten zijn we richting Te Anau vertrokken. Onderweg wilden we nog een wandeling doen, maar helaas was het weer begonnen met regenen, dus rond 12.00 kwamen we al aan in Te Anau. Na even in het plaatsje rondgelopen te hebben zijn we ingecheckt in onze accommodatie. Zoals gezegd, het is een voormalig klooster(misschien niet zoals je verwacht, als je nieuwsgierig bent, zoek dan naar Te Anau Lodge). We hebben een mooie kamer met uitzicht op weer een meer, dat weer is omringd door bergen (zucht 😉). Iets zegt me dat we hier zo meteen als een blok in slaap vallen 😉. Morgen wederom een kortere autorit, dan gaan we naar Queenstown waar we 2 nachten zullen blijven.