Dag 18 - 5 aug

5 augustus 2022 - Athabasca Glacier, Canada

Vandaag deel 1 van de Icefields Parkway. We hadden een relatief korte rit van ongeveer 100 km, desondanks toch weer vroeg op, en vroeg weg om de grootste drukte een beetje voor te zijn. Jammer genoeg zou het ‘s ochtends wel slechter weer zijn en zou het ‘s middags opklaren.

Eerste stop waren de Athabasca watervallen. We waren hier dus mooi op tijd, en met een reden, want de eerste touring bussen stonden er al. Het werd ook aangeraden hier op tijd te zijn, want ‘s middags zou er geen doorkomen meer aan zijn. We begrijpen wel waarom. Een buitengewoon spectaculaire waterval die zich weer door een  canyon heen worstelde. Je kon op verschillende uitkijkpunten staan, sommige zo dicht bij de waterval dat je een behoorlijk nat pak kreeg (en het was net gestopt met regenen 😉). Na ongeveer een halfuur, drie kwartier daar te hebben rondgelopen gingen we weer naar de auto, net op tijd, want het was ondertussen gestopt met zachtjes regenen.

De weg vervolgend langs de Athabasca rivier kwamen we uit bij stop 2, Sunwapta falls. Eerst maar even een kop koffie, we liepen net binnen tussen een groep uit een touring bus, goede timing 😬. Na de koffie nog een klein stukje naar de parkeerplaats waar het een stuk rustiger was (bussen stoppen niet overal 😉).

Waterval nummer 2 was (uiteraard) wederom spectaculair. Een pad van 1,3 km liep naar beneden, naar waterval nummer 3. Eenmaal weer terug bij de auto even lekker geluncht, deze hadden we vanochtend al gekocht in de supermarkt.

Vervolgens op weg naar ons hotel op de Icefields Parkway, recht tegenover de Athabasca gletsjer. Onderweg uiteraard zeer spectaculaire uitzichten waar we jullie maar niet langer mee gaan vermoeien 😉.

Nadat we bij het hotel waren en de auto (na enige moeite) hadden geparkeerd eerst maar eens een biertje op het terras gedaan (het was nog te vroeg om in te checken). Het zonnetje was ondertussen gaan schijnen en ondanks de temperatuur, 4 graden! (we zitten op 2000 m), was het erg aangenaam buiten.

Het hotel is erg mooi, en de ligging geweldig! Bij de boeking hebben we ook 2 excursies mee geboekt, de skywalk en naar de gletsjer. Het mooie is, beiden zijn buiten de officiële openingstijden, dus rustig. Vanavond stond de sky walk op het programma, morgenochtend gaan we naar de gletsjer.

De sky walk was inderdaad zo’n boog over een afgrond waarbij de vloer van glas is. Een heel avontuur, zeker als je (zoals Mark) last hebt van hoogtevrees. De sky walk was maar 10 minuten met de bus vanuit ons hotels. Onder begeleiding van een gids, die leuk en veel uitleg gaf gingen we er met een kleine groep naar toe. Het is qua weer hier nu helemaal opgeknapt, dus wijdse uitzichten! Na vele mooie uitzichten (en spannende momenten 😉) weer terug naar het hotel waar een 3 gangen maaltijd op ons wachtte (waar we er 2 van opkregen 😉).

Morgenochtend dus naar de gletsjer waar we dus als eerste zullen arriveren, daarna met veel stops door naar Moraine Lake.