Dag 17 - 4 aug

4 augustus 2022 - Jasper, Canada

Vandaag een drukke dag in de omgeving van Jasper. Vanochtend zouden we om 10.00 de Jasper sky tram pakken naar de top van Whistlers. Je moest er een halfuur van te voren aanwezig zijn, plus 20 minuten rijtijd, kortom, om 9.00 de deur uit. In het hotel ontbeten, helaas accomoderen ze hier touringcars (althans de mensen die erin zitten 😉), dus het was niet bepaald een rustig ontbijt.

Bij de sky tram was het relatief wel rustig, maar het was wel goed dat we al kaartjes hadden. Helaas was het weer niet geweldig, bewolkt en af en toe regen, dus we hadden geen hele hoge verwachtingen omtrent spectaculaire uitzichten.

Eenmaal boven klopte dat helaas wel, maar af en toe kwamen er gaten in het wolkendek waardoor je toch wat uitzicht had. Ook heeft het wel wat om boven op een berg in de wolken te staan.

Vanaf de lift was het nog 1,2 km lopen naar de top van Whistlers. Er werd ons verteld dat het begin wel wat stijl was (je moest 200 meter klimmen), maar daarna werd het wel wat vlakker. Nou, inderdaad, de laatste 200 meter kon je omschrijven als redelijk vlak 😬.

Enfin, na flink uitgehijgd te zijn, van het uitzicht genoten (daar waar dat kon) en van de local wildlife, bestaande uit patrijzen, marmotten en ground squirrels. Via een paar omweggetjes weer terug naar de lift (bergaf toch wat makkelijker).

Eenmaal beneden naar een supermarkt gereden voor wat supplies en (waarschijnlijk) de auto voor de laatste keer volgetankt. Op de kamer wat geluncht en het plan uitgezet voor de middag. Helaas was het nog steeds regenachtig, dus daar moesten we onze plannen wel op aanpassen.

We zijn naar Maligne Lake gereden om daar een wandeling te doen van 2,5 km rondom Moose Lake. Helaas vonden de elanden het ook te nat buiten, dus die hebben zich niet laten zien 😉.

Op de terugweg nog even bij Maligne Canyon gestopt. Dat was nog wel een zeer spectaculaire verrassing. Bovenop een bruggetje met daaronder een canyon van 38 m diep waar een waterval doorheen spoot. Redelijk moeilijk te beschrijven, maar geloof ons, spectaculair!

Ondertussen was het al 17.30, de koek was op en hoewel het uitnodigend was om nog verder te gaan toch maar besloten om naar net hotel te gaan, wat te eten en ons voor te bereiden op de dag van morgen. Deel 1 van de Icefields Parkway, op naar de Glacier View Lodge.