Dag 16 - 3 aug

3 augustus 2022 - Jasper, Canada

En we zijn weer terug in de bewoonde wereld 😉.

Vanochtend vroeg vetrokken uit Wells Grey met als bestemming Jasper. Dat is een rit van ongeveer 4 uur, waarbij je langs mount Robson (de hoogste berg van de Canadian Rockies) rijdt. We wilden daar (uiteraard) gaan wandelen, en je hebt ook nog een uur tijdsverschil aan je broek (we zitten nu in Alberta), op tijd weg dus.

Rond 7.45 zaten we dus al in de auto om rond 8.30 Wells Grey park te verlaten. In Clearwater aangekomen wilden we boodschappen gaan doen. Helaas was de winkel nog niet open. Dan maar een koffie bij de Tim Hortons (geen cappuccino want het espressoapparaat was kapot, ja, het zou zo’n dag worden 😉).

Kortom, maar verder gereden waarbij het enigszins gemiezer langzaam overging in een gigantische regenbui die wel even zou aanhouden.

Na ongeveer 2 uur rijden kwamen we een plaatje in. Supermarkt gevonden…die was nog gesloten..tuurlijk..

Dan maar terug naar de snelweg, daar zat een Subways (altijd goed voor een lunch).

Rond 13.00 kwamen we aan bij het visitors centre van Mount Robson. We kregen daar advies voor een leuke route langs een wild stromende rivier. Heen en terug ongeveer 5km, totale looptijd 1,5 uur (je loopt hier niet zo snel 😉). Het was bewolkt en regenachtig, dus helaas hebben we Mount Robson niet in volle glorie kunnen bewonderen.

Na een paar minuten rijden waren we bij het begin van de wandeling. Spullen gepakt (regenpak 😬) en gaan.

Het was een mooie wandeling met af en toe spectaculaire uitzichten op de rivier. Tijdens het wandelen moesten we veel herrie maken (advies vanuit het visitors centre), want er zaten beren in het gebied. Op zich geloofden we dat wel, want niet lang daarvoor zagen we een beer op z’n dooie akkertje onze snelweg(!) oversteken (die natuur doet ook maar gewoon waar het zin in heeft!). Toegegeven, Mark kneep ‘m iets meer dan Andrea 😉.

Na ongeveer 1,5 uur waren we weer terug bij de auto, nat van de regen en het zweet, dus tijd om naar ons hotel te rijden voor een douche. Vanaf daar was het nog maar een uurtje rijden.

Na drie kwartier rijden reden we Alberta binnen, klok een uur vooruit (tijdverschil met Nederland is nu dus 8uur), waar we meteen een parkpas konden (moesten) kopen voor Jasper en Banff.

Nu dus in Jasper, in een iets luxer hotel (met internet 😉). Morgen gaan we Jasper en omgeving verkennen.