Dag 6 - 24 jul

24 juli 2022 - Tofino, Canada

Vandaag stond de eerste berenexcursie op het programma. Aangezien deze pas ‘s middags zou beginnen konden we rustig opstaan. De ochtend begon hier mistig miezerig en aangezien Andrea wilde gaan hardlopen op het strand (Mark wilde gaan lopen), hebben we het rustig aan kunnen doen. Rond 9.30 hebben we dan toch maar een strandwandeling / strandhardloop gemaakt.

Daarna zijn we naar het plaatsje Tofino gereden (we zitten er 10min rijden vandaan) waar de excursie zou beginnen. Ondertussen was het weer helemaal opgeklaard en hebben we heerlijk in het zonnetje gegeten. We hadden nog een paar uur om Tofino te verkennen. Tofino is een beetje een ‘surfer’s paradise’, dus we voelden ons er meteen helemaal thuis 😉. Na wat rondgedoold te hebben, van de mooie uitzichten hadden genoten, ice coffee hadden gedronken en in een parkje hadden gezeten, was het tijd om ons te melden bij de excursie.

In een redelijk comfortabele boot vertrokken we om de door ons lang verwachte (10 jaar geleden hebben we er geen gespot) beren te gaan zien.

Het duurde niet lang voordat we de eerste aan een oever zagen te grazen (serieus, zwarte beren eten ook gewoon gras).

We gingen verder met de zoektocht en kwamen een bij een plaats met zeehonden, de favoriete dieren van Andrea. Daar zat ook een Amerikaanse adelaar, die we onderweg ook al een paar keer gezien hadden (en het favoriete dier van Mark). Tot afschuw van de boot en tot grote verbazing van de gids (nog nooit gezien) was het deze adelaar gelukt een klein zeehondje te ‘vangen’. Uiteindelijk zagen we dat het arme beest nog kon ontsnappen, maar wel met een oog eruit gepikt (andere bloedige details zal ik jullie besparen). Aangezien het hier beide onze favoriete dieren betrof waren we hier toch even stil van.

Dan maar snel verder naar beer nummer twee, drie en vier die allen toch een stuk vredelievender hun eigen ding aan het doen waren.

Kortom, na een geslaagde excursie was het tijd om weer naar huis te gaan. Onderweg voor het eerst getankt. Leek geen einde aan te komen, hoe groot is die tank in deze auto? 😉 Gelukkig is benzine hier een stuk goedkoper, ongeveer €1.50 per liter voor 87. Overigens gaan ze hier maar tot 91. Zoals een vriendelijker Canadees zo mooi zei (toen we toch maar even navroegen wat handig was): “in Nederland wordt je opgelicht met die 95, nergens voor nodig”.

Gegeten bij ons hotel in de bistro bij ons strand. Heerlijk buiten kunnen zitten en genoten van de ‘fish & chips’.

Morgen weer een reisdag, op naar Campbell River.