Dag 1 - 19 jul

19 juli 2022 - Vancouver, Canada

Vandaag is de dag! We gaan naar Canada, nog nooit hebben we zoveel tijd gehad om een reis voor te bereiden 😉. Twee en een half jaar geleden zijn we begonnen met plannen en daarna hebben we de reis twee keer moeten uitstellen.

De wekker ging om 7.00, maar we waren al (ruim) eerder wakker. Na de laatste dingen thuis opgeruimd te hebben gingen we met de bus naar het station en met de trein naar Schiphol. De reis ging erg voorspoedig.

Op Schiphol aangekomen gingen we de verwachte drukte in. Op zich viel het wel mee, maar af en toe moesten we ons wel een weg banen naar de juiste incheckbalie. Onderweg zagen we de rij buiten al staan (lekker, het was om 11.30 al 30 graden ☀️).

Een lang gekoesterde wens van Mark was echter om een keer business class te vliegen (met KLM) en het toeval wil dat hij juist deze reis daarvoor had uitgekozen. Dat komt met een aantal voordelen, waaronder een eigen incheckbalie (1 wachtende voor ons) en de mogelijkheid om legaal voor te kruipen bij de security. Dus na ongeveer 30 - 40 minuten stonden wij al op ‘airside’. We zijn lekker de lounge ingegaan waar we een rustig plekje konden vinden om wat te lunchen en een kop koffie te drinken.

Daar hebben we ongeveer 1,5 uur doorgebracht. Nog even over naar wat winkeltjes gelopen en toen was het tijd om naar de gate te gaan.

Boarden begon op tijd (wij mochten natuurlijk als een van de eersten aan boord). Pushback was ongeveer 20 minuten te laat, maar we vertrokken niet van de polderbaan, dus we waren zo de lucht in.

Helaas heeft Canada in al zijn wijsheid bedacht dat mondkapjes verplicht zijn op alle vluchten naar Canada. Ergens hadden we een vermoeden, maar misschien wel bewust niet veel verder uitgezocht. Tijdens eten en drinken mag die gelukkig wel af, en het geluk wil dat je in business class vaak te eten en drinken krijgt 😉.

Vlucht ging voorspoedig En iets eerder dan gepland zijn we geland in Vancouver. De paspoort controle ging snel en onze koffers rolden bijna als eerste van de band. Daar hield ons geluk helaas een beetje op, want bij het wachten op de huurauto kreeg Andrea bericht dat ze was uitgeloot om een random Covid test te doen. Nu spreken wij best goed Engels en kunnen we het ook aardig lezen, maar dit was wel een ingewikkeld verhaal. Klein stukje omgereden naar een teststraat, maar die was al dicht. Toch maar naar het hotel gereden (dwars door Vancouver) om daar het verder uit te zoeken. Dat is uiteindelijk na wat gedoe en een telefoontje gelukt. We zullen hier niet op de details ingaan.

Hotel is mooi! We kijken uit over de stad (en wat water), met de bergen op de achtergrond. Morgen maar eerst het ‘random covidtest’ verhaal afronden, maar nu eerst lekker slapen.